Op het eerst gezicht
lijkt dit niets met verkiezingen te maken te hebben, een onbegrijpelijke kreet
die eerder aan een ernstig stralingsongeluk in een nucleaire centrale doet
denken. Le baromètre, tot zover gaat het nog. Numérique is het Franse woord voor digitaal. Le rayonnement is de straling van de zon, nucleaire straling en
dergelijke, of figuurlijke straling (uitstraling).
Le rayonnement numérique
is dus digitale uitstraling. De vertaling van le baromètre de rayonnement numérique zou
een leuke zijn voor de komende examens van de vertaalopleidingen Frans. Ik hou
het voorlopig bij ‘de graadmeter voor de aanwezigheid van de
verkiezingskandidaten in de sociale media’. We hebben het hier dus over de
mate waarin zij aan ‘social networking’ doen. De Fransen zijn er weer eens in
geslaagd een prachtige kreet te verzinnen, zonder een woord Engels erin!
François Hollande heeft de beste digitale uitstraling, hij is ‘le leader’ (helemaal zonder Engels gaat het niet). De vijf
belangrijkste kandidaten (Sarkozy,
Hollande, Mélenchon, Le Pen, Bayrou) blijken allemaal een website te
hebben. Die van François Hollande
wordt het meest bezocht. Hij heeft ook de meeste volgers op Twitter, hoewel Jean-Luc Mélenchon verreweg de meeste
tweets uitstuurt. Marine Le Pen
wordt het best bekeken op YouTube en Nicolas
Sarkozy heeft de meeste vrienden op Facebook.
Wat ook blijkt is dat de
rayonnement numérique van de
kandidaten gelijke tred houdt met hun populariteit in de opiniepeilingen. Sinds
de kandidaten dat in de gaten hebben, hebben ze er een schepje bovenop gedaan.
Ze schijnen nu bijvoorbeeld allemaal een IPhone App te hebben.
Joyeuses Pâques!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten